Kuranda met trein en Skyrail - Reisverslag uit Cairns, Australië van Arno Claassen - WaarBenJij.nu Kuranda met trein en Skyrail - Reisverslag uit Cairns, Australië van Arno Claassen - WaarBenJij.nu

Kuranda met trein en Skyrail

Door: Arno

Blijf op de hoogte en volg Arno

10 Mei 2014 | Australië, Cairns

Zaterdag 10 mei 2014

Vannacht sinds lange tijd heerlijk geslapen...Tineke had een snippernacht dus ik heb het zagen van haar overgenomen.

Om 7.00 uur liep de wekker af. Nadat we in de kleren waren zijn we in het hotel gaan ontbijten. Dat was goed maar niet uitgebreid. Ons eigen ontbijt van de andere dagen, wat we zelf kochten, was ook goed en de helft goedkoper.
Om 8.30 uur kwam de de bus van Trek North, waar wij de tour van vandaag hadden geboekt, ons ophalen. We gaan vandaag met de Kuranda Scenic Railway van Cairns naar Kuranda.
We zijn wéér de eerste die worden opgehaald. Na enkele andere gasten opgepikt te hebben worden we om 9.00 uur bij het station afgezet. Als snel zien we de oude locomotief aankomen met zijn gekleurde wagons. We hebben gereserveerde plaatsen en zitten ruim. Banken tegenover elkaar en plaats voor 8 personen, maar wij hebben de luxe deze alleen samen te delen. Om 9.30 uur geeft de locomotief het sein om te vertrekken. Ons avontuur kan beginnen. De spoorlijn is sinds 1891 in gebruik en kronkelt door de Macalister Range en wordt niet meer gebruikt voor regelmatige diensten. We komen door plaatsen als Strattford en Freshwater.
Onderweg passeren we 15 met de hand uitgehouwen tunnels en 55 bruggen. Tijdens de rit gaan we door 98 bochten.
Het personeel in de trein is zo aardig... Ze wijzen mensen op lege plaatsen in andere wagons zodat ook zij bij het raam kunnen zitten.
Dan weer komen ze langs en vragen ze of ze een foto van ons moeten maken in de wagon of bij een uitstappunt.
Het is een prachtige route van 37 km door de bergen en we stijgen tot 327 meter boven de zeespiegel. Wat we onderweg zien is geweldig...onze oohhh's en aahh's zijn dan ook vaak te horen. Door de open raampjes schieten we prachtige plaatjes..we kunnen er geen genoeg van krijgen. Soms rijdt de trein heel zachtjes bij een speciaal punt. Ergens halfweg passeren we een station waar we uit mogen stappen om watervallen te bekijken.
Boven in Kuranda aangekomen om 11.45 uur gaan we lunchen. Ineens zien we op onze papieren dat we om 12.15 uur bij een shuttle bus moeten zijn, die ons naar het regenwoud zal brengen. Snel opgestaan en op zoek naar de bus. Dat viel niet mee. Eindelijk vinden we het opstappunt en zien we nog twee andere mensen staan die we hebben opgehaald bij hun hotel. De man lijkt B.A. wel van het A-team met zijn vrouw...of moeder ..we weten het niet.
De bus kwam 15 minuten te laat. We zaten maar met zijn vieren in die grote bus. We worden bij het park afgezet.
We beginnen in het Koala Wildlife Park. Daar krijgen we een rondleiding en zien we Koala's, krokodillen, kangaroes en Wallabies, Woombat's, slangen...etc...
Ik ben met een echt baby koalabeertje op de foto gegaan. Ik mocht hem dragen..zo'n lief beertje en het heette Nellie. Nou is dat toeval of niet..??
Nadat we de dieren hadden gezien gingen we in het tropische regenwoud in een Army truck. Dit was geweldig!.. We gingen daar af en toe stijl omhoog en dan weer omlaag, dan weer door het water. Wat een belevenis. Door het geschud van dit amfibie voertuig lagen we telkens in een deuk.
Na deze prachtige tour kregen we een mooie dansvoorstelling van de aboriginals en daarna een boemerang demonstratie.
De shuttlebus pikte ons weer op bij Regenwoud en bracht de mensen weer terug naar de trein of naar de Skyrail. Wij hadden de Skyrail geboekt. Je zit dan in een gondel (6 personen) die je over de boomtoppen weer terug brengt naar beneden. Onderweg bij een station kun je even uitstappen om foto's te maken en weer een volgende gondel nemen. Je kon je kaartje op upgraden naar een gondel met een glazen bodem. Dit wilde we heel graag, maar helaas, de tijd was daarvoor te kort..er waren maar een paar gondels die dat hadden.
Bij het beginpunt zitten we nog met twee andere mensen in de gondel. Het uitzicht is geweldig. Riepen we in de trein van Oh en Ah...hier was het nog mooier en spectaculairder. Wat een uitzicht en wat een diepte waar we in keken.
Bij de stop gingen onze medepassagiers er uit en wij bleven zitten...wetende dat we nu de ruimte hadden en foto's in de ronde konden maken hoe en waar we wilde.
Tineke en ik hebben zo zitten genieten dit is met geen pen te beschrijven..zo hoog boven de top van een hoge berg te gaan met de gondel is een geweldige ervaring.
Beneden aangekomen stappen we uit en omdat we toch op de bus van Trek North moesten wachten nemen we een heerlijke kop cappuccino met wat lekkers.
Om 16.40 uur worden we opgehaald en zo ook de twee mensen die de rest van de tour ook al bij ons waren.
Op weg naar ons hotel kregen we van die man een kaartje met zijn e-mailadres. Hij had nl een hele professionele fotocamera en had ook foto's waar wij op stonden. Als we wilde konden we bij thuiskomst hem een berichtje sturen dan wist hij ons adres en zou hij de foto's sturen. Wat aardig van hem.
Bij het hotel aangekomen snel even opfrissen en naar het centrum om een hapje te eten. Onderweg krijgen we een fikse stortbui en zijn we blij dat we kunnen schuilen. Dus echt nat zijn we niet geworden.
We besluiten gaan te eten bij Mother India. Bij binnenkomst was het al hilariteit. De eigenaar kwam met een deegrol uit de keuken. Maar...we kregen een mooi plekje bij het raam en gingen de menukaart bestuderen. Nou dat viel niet mee. We kregen uiteindelijk hulp van andere gasten wat betreft het voorgerecht, zij adviseerde papadum!! Het hoofdgerecht zochten we zelf uit.
Het eten was voortreffelijk. We gingen afrekenen en zij wilde weten hoe wij groette als we weggingen. Wij leerde hen nog even "houdoe" zeggen. Nadat we betaald hadden groette zij inderdaad met Houdoe....en toen...hoe kan het anders...er was nog niets geks gebeurd.. Wilde ik weglopen en liep de tafel met informatie omver..Nou ja ..hij bleef nog net staan. Lachen..gieren..brullen..waarop de eigenaar zei..dit is geen "houdoe".. Maar "houbad" (how bad)
Bij het naar buiten gaan zei Tineke nog .... denk aan het afstapje...ook dat ging maar net goed..was hoger dan ik dacht. Tjonge jonge..
Onderweg naar het hotel snel nog even langs de benzinepomp voor ons ontbijt voor morgen.
Het was weer een prachtige dag voor ons. Wat hebben we weer veel gezien.
Op naar morgen...weer een mooie tour in het vooruitzicht.

Groetjes Tineke en Arno.

• 10 Mei 2014 - 17:15

Annie De Wit:

Hallo reisigers

Ja Arno en Tineke wat moet ik er toch van zeggen , wat jullie allemaal zien is overweldigend prachtig de natuur , en de trein mooi om te zien op zo'n hoogte en de beesten tjeetje.
    Maar die beschildere mannen zijn ook geweldig , zien er indrukwekkend uit poeh als je die als begeleiding bij hebt gebeurt je nooit niks ,en schone zus die vangen je beslist nog op als je denkt te vallen oeijoej . Fijn dat je lekker hebt geslapen kun je er weer een paar daagjes tegen . Wij zijn gezellig met jou mannetje die ons kwam ophalen naar onze jarige ome Janus, was ook heel gezellig , maar nu zeg ik ook houdoe tegen jullie, morgen weer een fijne dag voor jou en Tineke. Groetjes en tot schrijfs

Annie en Peter

• 10 Mei 2014 - 18:08

Floor:

Hoi oma,
    Wat leuk dat je een koala hebt vastgehouden!
    Ik heb laatst een doodshoofdaapje vastgehouden...
    En waarom gebeuren bij jou steeds al die ongelukken?!
    Is het bij jullie mooi weer? Bij ons regent het de hele tijd en soms ook wat hagel en onweer
    En bij ons voor in de vijver is de mannetjeszwaan dood gegaan aan een hartaanval, hij is vorige week vrijdag door de dieren ambulance uit het water gevist.
    Ik mis je!

XXX en een dikke knuffel Floor

• 10 Mei 2014 - 20:40

Nummertje 63:

Hoi saampies,

Super vet zo,n treinreis, mooi hoor, piktjeurs ook!
    Hoop voor jullie morgen weer zo,n mooie dag,
    met mooi weer!! Beter dan hier.
    Wij gaan, sinds jaren, weer eens kijken naar het songfestival,
    zullen duimen voor het mooie nummer van Ilse en Waylon!
    Voor jullie een fijne avond en voor straks welterusten
    en morgen gezond weer op!!

Liefs
    Nummertje 63

• 10 Mei 2014 - 22:24

Ine:

Hallo meiden.

Wat hebben jullie 2 prachtige dagtrips achter de rug. Geweldige natuur foto's en van de
    wilde dieren. En natuurlijk die geschilderde mannen.
    Eten en drinken is ook niets mis mee zo te lezen. Jullie samen hebben het super goed
    geregeld en voorbereid.
    Veel plezier met jullie volgende dagtrip en wij genieten er hier weer van.

Groetjes Leo en Ine.

• 10 Mei 2014 - 22:57

Twan En Jeanette:

Hoi Arno en Tineke,

wat een mooie reis maken jullie saampjes. mooie natuur prachtige foto's, lekker genieten ZOO MOOII !!!!!
    Geniet er maar van dat dpen wij wel van jullie verhalen en mooie foto's. Maar Arno wel uitkijken, maar goed dat Tineke er bij is om voor jou te zorgen.

Groetjes Twan En Jeanette XXX

• 10 Mei 2014 - 23:15

Arno Claassen:

Hallo iedereen,

Dank voor jullie leuke en lieve berichtjes! Het is leuk dit telkens weer te lezen. Voor jullie is het nu nog zaterdagavond, bij ons is het al zondag en wij zijn weer klaar voor de volgende dagtour.
    Voor alle moeders straks een fijne Moederdag!!

Liefs en groetjes Tineke en Arno

• 11 Mei 2014 - 05:50

Maaike:

Hallo lieve mutsen,

We missen jullie wel en speciaal vandaag. We hopen dat jullie een fijne moederdag hebben. Ik ben ondertussen ook goed verwent door kinders en man met zelf gemaakte arm band en juwelen kastje van Clifford en een cookbook getekend door de schrijfster.

Nou jullie zien zo veel moois gewilt dadelijk geschien niet meer terug naar brisvegas, want door kan ik moeilijk aan toppen. We zijn blij dat jullie het goed naar je zin hebben. Ons Cliff heeft gisteren de foto's gekeken en wouw graag weten waarom Oma slippers aan heeft met haar PJ's.

Hij wou ook graag skype deze morgen dus is dat een deze dagen een keertje mogelijk?

Heel veel liefs the Cunneens:0)

• 11 Mei 2014 - 08:27

Ria R En De Rest:

Hoi,ontdekkings reizigers,jullie ook een gezellige Moederdag maar dat zal wel lukken met al die belevenissen en het lekkere eten met wijntjes.Veel plezier weer vandaag,doei en groetjes van ons

• 11 Mei 2014 - 11:18

Theo En Rian:

Hallo Arno en Tineke.

Wat hebben jullie mooie foto`s en wat genieten jullie.
    Elke keer weer wat anders maar dat maakt het mooi.
    Nog een fijne dag.

Groetjes Theo en Rian

• 11 Mei 2014 - 16:33

Riekie En Janus:

Hoi Arno en Tineke,ik was 2 dagen achter met lezen,dus moest ik er even goed voor gaan zitten.Wat een mooie natuur zien jullie ja echt geweldig.we zien dat jullie een prachtige reis hebben samen gesteld toppy.En hele mooie foto,s ben benieuwd hoeveel foto,s je straks wel zult hebben?Maar als je al dat moois ziet kun je er niet genoeg maken.Voor morgen weer een hele fijne dag,en we zijn weer benieuwd naar jullie avontuur,groetjes van ons.